Kanada / Alaska resan

I somras reste vi ju till både Kanada och Alaska. Clints första resa utomlands, och vilken resa sen!
Vi hade blivit bjudna till en kompis bröllop i Kanada så resan började med att vi åkte till Toronto och sedan vidare till Ontario. Bröllopet varade i 3 dagar och började med ett poolparty när vi kom fram. Så när vi kom till hotellet slängde vi oss i duschen och tog på oss lite finare kläder, sen hoppade vi in i en taxi som tog oss till festen. Där bjöds det på helgrillad gris samt alla tillbehör samt dricka till. Clint vandrade mellan allas famnar och trivdes som bara den med alla som ville leka och gosa med honom. Då bröllopsparet hade fixat "babysitters" till bröllopet till alla som hade barn med sej så fick vi oxå chansen att bekanta oss lite med denna. Det var en supergullig tjej i 20 års åldern, och hon å Clint klickade direkt så de kändes skönt, då kunde vi slappna av och känna oss trygga med att han skulle ha de bra i hennes tillsyn. Så här efteråt är jag så glad att vi åkte när vi åkte, och att Clint verkligen var i rätta åldern. Han hade inte riktigt ännu blivit så supermammig och fann sej i att någon annan passade honom, hade de varit idag så hade de nog varit lite svårare att lämna bort honom.

Dagen efter passade vi på att åka in till stan och titta på Niagarafallen. När vi är utomlands så brukar vi alltid försöka åka så mycket som möjligt med kollektiv trafiken bara för att man ska få uppleva så mycket som möjligt och kunna se sej om litegrann, så vi tog bussen in till stan. Vi hade med oss en supersmidig liten sulkyvagn till Clint med fullt liggläge så det gick hur bra som hellst att ha honom med oss överallt.

Senare på kvällen var de dax för middag och cocktails vilket skedde på en jättemysig grekisk restaurang inte alls långt ifrån vårat hotell. Där bjöds de på typisk grekisk mat och tillhörande drinkar. Självklart var Clint med och fick även där chans att bekanta sej lite mer med våran "nanny".

Dagen efter var de dax för bröllopet. Från hotellet var det ordnat med förhyrda bussar som gick mellan hotellet och bröllopsceremonin som hölls på en exklusiv golf klubb. Otroligt vackert ställe och en helt otrolig tillställning. Efter själva ceremonin så var de lite mingel för gästerna innan vi sen fick komma in i stora festlokalen där middagen och dansen hölls. Jättegod mat och roliga tal hölls. Brudparet hade fixat en liten "godisbar" längst in i lokalen där man fick gå och plocka sej sin egna lilla "lördagspåse" med både klassiskt svenskt smågodis samt några amerikanska sorter.
Under minglet träffade vi på ett par från Kanada (kompisar till brudens föräldrar) som vi blev hembjudna till dagen efter. De hade en stor vingård bara ett par minuter från vårat hotell. De kom och hämtade oss med bil och när vi kom fram fick vi en rundtur på fyrhjuling runt deras ägor. De tyckte Clint va superskoj. Efter rundturen var de vinprovning så när vi kom hem till hotellet igen var man lite halvrund under fötterna. Utanför hotellet hade de flesta gästerna då samlats för att säga hejdå (de flesta åkte hem dagen efter bröllopet men vi stannade en natt till) till varann, och då passade brudparet på att berätta att de väntade tillökning (så nu i januari blev de föräldrar till en underbart söt liten flicka).

Dagen efter åkte vi vidare till Vancouver, då vi hört så mycket gott om den staden och vi hade även sett ett program som berättade om ett speciellt matställe som man bara inte fick missa om man åkte dit, så självklart besökte vi dom. Vi stannade där i 4 dagar och turistade runt lite.

Efter de åkte vi vidare till min tremänning som bor i Alaska. Där har vi varit för ca 3 år sen så de va nästan som att komma hem igen =) Dom har ju ett enormt hus och vi fick våran lägenhet som vi hade sist vi va där.
Där stannade vi i ca 10 dagar innan vi sen var tvugna att åka hem igen. Vi trivs så himla bra där borta i Alaska så de är alltid lika tråkigt att åka därifrån.

Innan denna resa så var jag ju lite orolig hur det skulle va att åka på en sån lång resa med ett litet barn, men allt gick verkligen kanonfint. Clint var så snäll under hela resan, de va nån gång som han gnällde till under de långa flygresorna men för de mesta var han nöjd eller så sov han. Han charmade de flesta på flygplanen då han sprang runt och hoppade från famn till famn, alla ville busa med honom eller hålla honom i famnen.
Jag ser verkligen fram emot att resa snart igen.

Vid Niagarfallen

Clint är redo för poolparty

Middag på den grekiska restaurangen
Utsikten vid bröllopet

Nygifta bröllopsparet

Eric och jag

Brudparet skär tårtan (som är fake)

Vårat bord vid bröllopet

Första dagen i Vancouver, utsikten från hotellrummet

Passade på att hyra cyklar i Vancouver

Frukost på det omtalade Elbow Room Café

Framme i Alaska

Bus hela dagarna

Besökte ett reservat för olika djur

Firade även våran 7 års dag

Veronica Wallgren
2016-02-25 @ 12:03:24
URL: http://wallgrenveronica.blogg.se/

Ser verkligen ut som en fantastisk resa och vilken underbar plats för ett bröllop :)

Svar: Det var de verkligen. Ett otroligt minne för livet. Önskar bara att sonen skulle kunnat komma ihåg den oxå =)