Krämig kolja med tomattapenadsås och matvete

Idag provade jag en ny ingrediens i min matlagning. Som säkert alla vet vid de här laget så kör vi med Linas Matkasse just nu och idag stog matvete på matsedeln...detta har jag aldrig ätit och jag kan erkänna att jag varit lite skeptiskt mot de (trott att de inte kan va särskilt gott). Jag har nu helt och hållet ändrat min inställning och insett att denna vara kommer vi köpa hem fler gånger... =)
Här ska ni få receptet på denna underbara fiskrätt som helt klart får 5 av 5 poäng av mej.
 
Krämig kolja med tomattapenadsås och matvete
4 port               591 kcal/ port
 
4 portion Matvete (Frebaco)
600 gram Kolja
1 dl Crème fraiche
2.5 dl Mjölk, mellan 1,5%
2 msk Tapenade (ZETA)
300 gram Haricot verts
1,5 st Grönsaksbuljong tärning
1 tsk Oregano
1 msk Vetemjöl
1 msk Margarin flytande, 80 % fett
1 tsk Salt
2 krm Svartpeppar
1/2 Kruka färsk persilja
 

1. Koka 4 port matvete, använd gärna 1 tärning grönsaksbuljong istället för salt.
2. Smält margarin i en rymlig stekpanna med höga kanter. Rör ner vetemjöl. Vispa ner mjölken, lite i taget, till en slät redning.
3. Tillsätt creme fraiche, tapenaden, 1/2 tärning grönsaksbuljong, oregano och svartpeppar. Koka upp under omrörning.
4. Dela koljafilérna i portionsbitar och strö på salt. Lägg ner fisken i såsen. Låt sjuda 5-7 minuter under lock.
5. Koka haricots vertsen.
6. Strö finhackad persilja över fiskpannan och servera med nykokt matvete och haricots verts.

 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zickim

Titta hit om ni vill läsa om min livs resa...att bli mamma!! Även mycket bilder på mina handgjorda smycken och recept samt drinktips!!

RSS 2.0