Får behålla min legitimation

I veckan var jag ner till Stockholm för att gå fortutbildning. Det är en utbildning som vi väktare måste gå vart 4:e år för att få behålla vår väktarlegitimation och kunna fortsätta jobba som väktare. Där går vi igenom lite nytt som hänt inom branchen samt mycket juridik och sen har vi en heldag med både sjukvård samt självskydd, där vi går igenom olika grepptekniker, handfängsel samt användning av batong. Sista dagen skriver vi ett prov där vi måste få godkänt för att kunna få kvarhålla legitimationen.  Jag tycker dessa utbildningar är jättebra då man får damma av sina kunskaper inom alla dessa områden. 
Det händer kanske inte väldigt ofta att jag som endast sitter stationärt behöver använda batong eller handfängsel eller tänka särskilt mycket på alla juridiska termer, så därför kan de va bra att fräscha upp minnet lite.
Som alltid så var hotellet bra, maten god och instruktörerna mycket kunniga. Och självklart klarade jag provet så nu får jag jobba vidare i 4 år till.
 
Väl hemma möttes jag av en mycket kramsjuk liten kille som inte ville lämna min famn...ingen annan fick komma nära mamma, inte ens pappa hehe. Trots 3 roliga dagar i Stockholm så är de alltid lika skönt att få komma hem till sin familj och få krama om dem igen.
 
 
 
 
Anonym
2017-04-09 @ 11:46:51

Hej! Jag funderar på att utbilda mig till väktare. Var gick du utbildning? Hur är jobbet? Arbetstider m.m.?

Svar: Jag fick min utbildning för många år sen via arbetsförmedlingen, men idag är det bara BYA väktarskola som får utbilda väktare. Sök på BYA.se eller så söker du dej till ett säkerhetsföretag (typ Securitas, Adicci, Avarn osv) för de står för utbildningen om du är lämplig för jobbet.Man jobbar oftast ensam som väktare, men oftast i par som ordningsvakt. Tiderna är oftast 12 timmars pass och på natten men de finns flera tjänster som är både kortare och på dagtid, det beror helt på hur själva uppdraget ser ut. Ronderar man så är det nästan uteslutande nattetid samt 12 timmars, men jobbar man stationärt (dvs på ett och samma ställe, tex hos ett företag i deras reception) så kan de både vara dagtid och nattetid.
Jag jobbar tex på ett papperbruk i deras portvakt, där jag tar emot besökare, svarar i telefon, sorterar post, tar emot gods osv, ungefär som en receptionist. Jag jobbar endast dagtid 06-18, men jag jobbar skift, så ena veckan jobbar jag mån, tis,fre,lör,sön och andra veckan jobbar jag endast ons,tors och sen rullar det på så.
När jag ronderade så körde jag oxå 12 timmars men då mellan 18-06,och då har man ett körschema som man kör efter, då man åker till olika kunde roch utför olika uppgiter som tex stänga en butik, se till så att det är låst och larmat eller bara går runt byggnaden och kollar så det ser lugnt ut.
Sen kan man jobba som BK (butikskontrollant), det kan man göra antingen civilt (dvs i sina egna privata kläder) eller uniformerat, och då går man runt i olika butiker för att förhindra snatteri tex.
Hoppas du fått svar på din fråga, funderar du över nå mer så är det bara å höra av dej. Lycka till!!
PS kom ihåg att du måste vara ostraffad om du ska bli väktare eller ordningsvakt.
Mickis




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zickim

Titta hit om ni vill läsa om min livs resa...att bli mamma!! Även mycket bilder på mina handgjorda smycken och recept samt drinktips!!

RSS 2.0