Päronkaka

Idag är det sambons födelsedag och jag fixade efterrätten till kvällens middag, de blev en päronkaka...jag har aldrig testat att göra en kaka av päron utan har alltid använt mej av äpplen men nu ville jag göra nå nytt.
Här ska ni få receptet:
 
Päronkaka
 
3 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1,5 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
1 ägg
100 g smör
1-2 msk farinsocker el ljust muscovado socker
3-4 mogna päron
kanel
 
Sätt ugnen på 200 grader.
 
Skala och skär upp päronen i bitar. Blanda päronbitarna med kanel och farin/muscovado sockret.
 
Smörj och bröa en form med löstagbar botten och lägg i päronbitarna.
 
Smält smöret. Vispa upp ägget och tillsätt mjölken och de smälta smöret, vispa lite till. Blanda i de torra ingredienserna och häll smeten över päronen.
 
Grädda mitt i ugnen i ca 30-35 min, prova med en provsticka så att kakan är klar.
 
Serveras gärna med glass eller vaniljsås.
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zickim

Titta hit om ni vill läsa om min livs resa...att bli mamma!! Även mycket bilder på mina handgjorda smycken och recept samt drinktips!!

RSS 2.0