Chokladmuffins med nutellafyllning

Ja har ju glömt visa mina supergoda nutella muffins som ja gjorde för ett tag sen å bjöd mina kollegor på.
Här ska ni få receptet:

9 st mellanstora muffins

200 gr mjöl
25 gr kakao pulver
1 msk bakpulver
100 gr socker
2 ägg
1 dl solrosolja
2 1/4 dl mjölk
75 gr hackad choklad
6 msk nutella

Till ganachen/frostingen:
1 3/4 dl vispgrädde
175 gr mörk choklad hackad
25 gr smör

1. Värm ugnen till 200 grader.
2. Sikta ned mjöl, kakao och bakpulver i en bunke. Rör ner sockret.
3. Vispa samman ägg och olja i en separat bunke till en skummande blandning och vispa sedan sakta ned mjölken. Rör ned äggblandningen i de torra ingredienserna tills allt precis har blandats. Rör ner chokladhacket.
4. Fyll muffinsformarna till lite mindre än hälften med smet. Lägg 2 tsk nutella ovanpå och fyll sedan på med resten av smeten upp till 3/4 av formarna. Grädda i 15-20 min, tills muffisen har höjt sej och fjädrar tillbaka när du trycker lätt på dem med fingertoppen. Låt dem svalna på plåten i 5 min och flytta dem sedan till ett galler för att kallna.
5. Ganachen/ frostingen: Koka upp grädden i en kastrull. Ta bort kastrullen från värmen och rör ner chokladen så att den smälter. Rör ner smöret och rör tills blandningen är glansig. Låt den stå kallt i 1 timme så att den tjocknar.
6. Vispa ganachen med elvisp så att den tjocknar och ökar i volym. Skeda ned ganachen i en sprits och spritsa på varje muffin.










Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zickim

Titta hit om ni vill läsa om min livs resa...att bli mamma!! Även mycket bilder på mina handgjorda smycken och recept samt drinktips!!

RSS 2.0