Mini cupcakes

Idag bakade jag små minicupcakes...jag har aldrig förut testat att göra såna men fick av min svägerska i födelsedagspresent ett litet kit med en liten receptbok för just minicupcakes och små formar i silikon så dom går att återanvända. Och idag fick jag sån lust att prova på att göra dessa små söta bakverk...jag bläddrade runt i den lilla receptboken och hittade ett recept på viol cupcakes...dom såg så söta ut men insåg rätt snabbt att jag inte skulle kunna göra dessa då jag inte har någon violessens, men kom på att jag har ju pistage essens så de fick de bli, pistage muffins helt enkelt.
Jag tycker dom blev supersöta, och jag kan även avslöja att de blev supergoda!!! Kunde inte hålla mej så jag provsmakade en när de va klara, helt klart godkända, dessa kommer jag göra fler ggr!!
Självklart ska även ni få receptet:
 
ca 16 st små eller 8 st stora cupcakes
 
Cupcakes
1 3/4 dl vetemjöl
1 krm salt
1/2 tsk bikarbonat
1 dl socker
100 g mjukt smör
1/2 tsk LorAnn Olis Pistage essens
2 ägg
 
Glasyr (ja tror de skulle räcka med halva satsen, blev rätt mycket över för mej)
2 dl florsocker
1 äggvita
saften av 1/2 citron
några droppar Pistage essens
grön hushållsfärg (kan uteslutas)
 
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Rör ihop vetemjöl, salt och bikarbonat i en skål. Häll strösockret i en annan skål. Klicka ner de rumsvarma smöret i sockret och tillsätt pistage essensen. Vispa smör och socker pösigt med hjälp av en elvisp.
Knäck i de första ägget och vispa lite, knäck sedan i de andra ägget och vispa väl.
Sikta ner mjölblandningen och vispa smeten ytterligare 2-3 minuter tills den är riktigt slät och luftig.
Fyll formarna till 2/3 och grädda sedan i ca 15-20 minuter. Ta ut muffisarna och låt dem svalna innan de täcks med glasyr.
Vispa florsocker och äggvita pösigt i en skål. Tillsätt citronsaften i omgångar under omrörning, droppa sedan i Pistage essensen. Fortsätt vispa tills blandningen tjocknar. När du lyfter upp vispen ur glasyrsmeten ska den rinna ner i en seg tråd. Tillsätt mer florsocker om den är för tunn, eller några droppar citronsaft om den är för tjock. Tillsätt några droppar hushållsfärg efter smak. Blanda väl.
Bre glasyren på dina cupcakes med en sked och låt stelna i rumstemperatur. Garnera gärna med lite strössel.
 
 
 
Den lilla receptboken
 
 
Mina färdiga mini cupcakes
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zickim

Titta hit om ni vill läsa om min livs resa...att bli mamma!! Även mycket bilder på mina handgjorda smycken och recept samt drinktips!!

RSS 2.0