Sesampanerad fisk med frästa grönsaker, chiliyoghurt och ris

Igår åt vi den andra måltiden från den nya kassen från Linas Matkasse och det är det första som har fått 5 av 5 poäng, verkligen supergott!! Denna kommer jag laga måååånga gånger till.
 
 
Sesampanerad fisk med frästa grönsaker, chiliyoghurt och ris
4 port                          714 kcal/port
 
4 port ris
600 g sejfilé
2 1/2 dl turkisk yoghurt
1/2 tsk sambal oelek (jag bytte ut det mot cayennepeppar)
juice från 1/2 citron
1 vitlöksklyfta (pressad)
1 tsk paprikapulver
6 krm salt
3 krm svartpeppar
1 röd paprika
250 g haricots verts (fryst)
1 msk soja
1 1/2 dl sesamfrön
1/2 dl vetemjöl
1/2 dl ströbröd
1 ägg
olja
 
 
1. Koka 4 port ris.
2. Chiliyoghurt: Blanda turkisk yoghurt, sambal oelek, citronjuice och vitlöksklyftan. Krydda med papriukapulver samt 1 krm salt och 1 krm svartpeppar.
3. Strimla paprikan. Fräs paprikan och haricots verts i lite olja i en het stekpanna. Låt sojan och 3 msk sesamfrön fräsa med mot slutet. Lägg upp i en skål.
4. Häll upp 1 dl sesamfrön, vetemjöl och ströbröd på ett fat. Blanda ner 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar. Vispa ägget i en djup tallrik.
5. Dela sejfilén i portionsbitar. Vänd dom först i ägget och sedan i sesamfrönblandningen.
6. Hetta upp olja i en stekpanna och stek fisken på båda sidor tills den är genomstekt.
7. Servera nystekt fisk med ris, chiliyoghurt och sesamfrästa grönsaker.
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zickim

Titta hit om ni vill läsa om min livs resa...att bli mamma!! Även mycket bilder på mina handgjorda smycken och recept samt drinktips!!

RSS 2.0