Prosciuttolindade viltfärsjärpar med schalottenlök, matvete och vänskapssallad

Idag blev de vilt tema på maten från Linas Matkasse...mycket gott, 4 av 5 poäng. Dock var dom väldigt svåra att linda in i skinkan och jag tycker det var lite lite med bara ett paket prosciutto, så jag skulle rekommendera att använda 2 paket.
Receptet på vänskapssalladen hittar du i receptet för Fläskytterfilé med vinbärsspetsad gräddsås och ris.
 
Prosciuttolindade viltfärsjärpar med schalottenlök, matvete och vänskapssallad
4 port              723 kcal/port
 
500 g älgfärs
1 pkt prosciutto
1 gul lök
125 g schalottenlök
1 dl mjölk
2 msk olja
2 msk soja
1 dl vatten
3 dl matvete
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
svartvinbärsgele
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Grovriv den gula löken. Skala schalottenlöken.
3. Blanda riven lök med älgfärsen samt mjölk, olja, soja, salt och svartpeppar.
4. Forma till 8 st järpar. Linda ca 1 skiva prosciutto skinka runt varje järpe och lägg i en ugnsfrom. Fördela schalottenlökarna runtom. Tillaga mitt i ugnen i ca 30 min. När ca 5 min återstår, häll vattnet i ugnsformen.
5. Koka matvetet enligt anvisning på paketet.
6. Servera viltfärsjärpar med skysås och lök till nykokt matvete, vänskapssallad (receptet hittar du i receptet för Fläskytterfilé med vinbärsspetsad gräddsås och ris) och svartvinbärsgelé.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zickim

Titta hit om ni vill läsa om min livs resa...att bli mamma!! Även mycket bilder på mina handgjorda smycken och recept samt drinktips!!

RSS 2.0