Nytt resmål

Sitter och kollar runt vart man kan resa härnäst...i år var vi ju till USA (Alaska och Florida) men jag har en dröm sen jag var liten att nångång åka till Madagskar. Detta pga deras otroliga djurliv. Så sent som på -90 talet så hittade man en ny lemurart där, bambulemuren. Den är ett av få djur som kan äta bambu som innehåller cyanid. Bambulemuren får i sig tillräckligt mycket cyanid för att döda en människa varje dag.
I Madagskar äter man otroliga mängder ris. Lokalbefolkningen är känd för att vara duktiga risodlare och här lyckas de med 3 skördar per år istället för normalt 2. Madagaskerna äter ris 3 gånger per dag och på ett år äter en genomsnittlig madagask 135 kg ris!
Dom har inte bara ett otroligt djurliv utan även ett häftigt växtliv med tex deras helt otroliga Baobaträd, även kallad apbrödsträd. Träden kan bli upp till 20 meter höga och ha en lika bred diameter, grenarna kan bli mellan 18 och 20 meter långa. Träden har en frukt som heter apbröd. Frukten ser ut som ett avlångt päron och är gul och lite skimrande grön.
Dom har även väldigt vackra stränder och väldigt bra dykvatten...dock varnar dom för att de finns mycket haj där. Men de skulle va ett häftigt land att få åka till!! Vem vet min dröm kanske går i uppfyllelse 2013.
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zickim

Titta hit om ni vill läsa om min livs resa...att bli mamma!! Även mycket bilder på mina handgjorda smycken och recept samt drinktips!!

RSS 2.0