Kalkonschnitzel med rotfruktssås och klyftpotatis

Idag gjorde vi egna schnitzlar och gud va gott de blev, de kommer jag göra fler gånger, dock kommer jag nog lyxa till det med bea sås till.
Denna får 4 av 5 poäng.
 
Kalkonschnitzel med rotfruktssås och klyftpotatis
4 port                667 kcal/port
 
 
900 g potatis
500 g kalkon schnitzel
250 g morötter
100 g palsternacka
1/2 purjolök
1/2 kruka färsk persilja
3 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 1/2 msk vitvinsvinäger
1/2 dl vetemjöl
2 ägg
3 msk senap
1 1/2 dl ströbröd
1 dl grädde
smör
olja
salt
svartpeppar
 
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Skär potatisen i klyftor och lägg i en långpanna. Ringla över lite olja och strö på lite salt. Tillaga mitt i ugnen i ca 30 minuter.
3. Skala och slanta morötterna och palsternackan, Skiva purjolöken. Grovhacka stjälkarna på persiljan.
4. Koka upp vattnet med grönsaksbuljongen. Tillsätt rotfrukter, purjolök, persiljestjälkar och vitvinsvinägern. Låt koka under lock på svag värme i 15-20 min.
5. Blanda vetemjöl, 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar på en tallrik. Vispa ihop ägg och senap i en djup tallrik. Häll upp ströbröd på en tallrik.
6. Vänd schnitzlarna först i vetemjölet, sedan i äggblandningen och sist i ströbrödet.
7. Hetta upp en blandning av smör och olja i en stekpanna. Stek schnizlarna på medelvärme tills paneringen är frasig och köttet är genomstekt.
8. Mixa de kokta rotfrukterna med kokvattnet till en slät sås med stavmixer. Rör ner grädden och smaka av med salt och svartpeppar.
9. Finhacka bladen från persiljan och strö över såsen. Servera till kalkonschnitzlar och klyftpotatis.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Zickim

Titta hit om ni vill läsa om min livs resa...att bli mamma!! Även mycket bilder på mina handgjorda smycken och recept samt drinktips!!

RSS 2.0